In cartile ce trateaza teoria muzicala, capitolul intitulat „intervalele muzicale si rasturnarile lor” se afla undeva la inceput. De multe ori acest capitol se „sare” si nu i se acorda mare importanta, majoritatea cautand subiecte mai „spectaculoase”... moduri, substitutii, progresii armonice, etc.
DAR: absolut tot ce vei invata in muzica si ce vei canta la instrument are legatura cu aceasta lectie. O simpla privire si putem vedea ca nu doar gamele sunt compuse din intervale ci si acordurile, melodiile, tot ceea ce ascultam, tot ceea ce scriem, tot ceea ce cantam.
Intrebarile legate de armonie, moduri, game isi gasesc de multe ori raspunsurile in notiunile intervalelor. Sfatul meu?
... studiaza foarte serios aceasta lectie ...
Intervale muzicale
Inaltimea sunetului muzical consta in proprietatea acestuia de a fi mai grav sau mai acut.
In muzica numim „interval” distanta (raportul de inaltime) dintre doua sunete muzicale. Un interval muzical este alcatuit din doua elemente:
Cat de mari sunt intervalele?
Marimea lor se calculeaza in functie de numarul treptelor cuprinse intre baza si varful unui interval. De obicei acest numar se noteaza cu cifre arabe. Conform acestui principiu, intervalele se impart in:
sunt acelea care se formeaza in cadrul unei octave:
Sunt intervalele ce depasesc ambitusul unei octave, fiind rezultatul adaugarii unui interval simplu la intervalul de octava:
Tip - de mentionat ca in scrierile de jazz/rock/pop cele mai folosite intervale compuse sunt 9, 11, 13 – adica nona, undecima, tertiadecima.
Si ca sa fie si mai usor e suficient sa le gandim ca fiind defapt secunda, cvarta, respectiv sexta.
Aceste caracteristici se stabilesc in functie de numarul semitonurilor (ST) si tonurilor (T) cuprinse intre baza si varf. Astfel avem:
Intervale perfecte (p)
- au un singur aspect de baza, cel perfect:
Intervale „imperfecte”
– le-am numit asa deoarece pot avea doua apecte de baza: mari (M) si mici (m).
Ascendente
Descendente
TIP -
Invata la inceput intervale de pe note fara alteratii, si adauga diezi sau bemoli atunci cand ai nevoie.
Sa zicem ca tocmai ai calculat intervalul D-G, si ai descoperit ca este 4p.
Daca trebuie sa afli 4p de pe Db care e cu un ST mai jos ca D, nu e nevoie sa mai calculezi intervalul – cobori doar un ST de la G, asadar ai Gb.
Daca vrei sa afli 4p de la D# aplici aceeasti tactica si vei obtine G#.
Are sens?
Este esential sa cunosti foarte bine intervalele simple, pentru ca poti lasa intervalele compuse pe mai tarziu. Si desi pare complicat, daca le acorzi putina atentie vei intelege destul de repede cum functioneaza
Tema de lucru
descopera intervalele de mai jos, si scrie raspunsul corect intr-un comentariu
Identifică:
Succes
GHID GRATUIT:
Descoperă metoda mea de studiu ce te ajută să-ți dezvolți Auzul Melodic și Ritmic în timp ce înveți piesele tale preferate!
© Adrian Ciuplea Music Academy, toate Drepturile Rezervate
Companie
SC CIUPLEA PRODUCTION SRL
CUI - 33897388
Str. G-ral Stefan Burileanu 1-3, București